tisdag 21 april 2009

Nostalgi: Förlossningsberättelse med Kellie

Den 21 april kl 3.30 på natten vaknade jag av att jag hade mensvärk, vad jag trodde var vanliga förvärkar(blev lite förvånad då jag inte haft förvärkar sedan v31 ) började då ta tiden på värkarna och det var ca 6-5 minuter emellan från första värken . Jag gick upp ur sängen o tänkte att det avtar nog för det gjorde det i v31 då jag hade likadant(var ju bara i v37). Jag sprang på toa för att se om det kom några blodblandade flytningar för det gjorde det när jag höll på att öppna mig med Mike(o då var jag öppen 8-9 m när jag kom in) När kl var runt 4.30 så var det ca 4 min mellan värkarna och jag beslutade mig för att ringa förlossningen på Östra, de hänvisade dessvärre till mölndal , ( jag som ville föda på östra).På mölndal svarade en jätte trevlig bm , hon tyckte att jag skulle komma upp på en koll eftersom mina tidigare förlossningar gått så fort.. jag hade ännu inte väckt Ronny och berättat vad som var på g..Kl 5 gjorde värkarna ondare och jag gick upp till Ronny och väckte han lite diskret och sa " vi får nog ringa dina föräldrar nu för jag har fått värkar" Va sa han ? Men det är ju 3 veckor kvar? Han ringde sina föräldrar som skulle passa barnen .Kl 6 var de hemma hos oss och vi kunde åka till förlossningen. Värkarna fortsatte och det var nu ca 3 min mellan. Jag fick komma in på ett undersökningsrum och blev inskriven kl 6.30. Jag blev vägd ,77 kg ,jag blev hyffsat nöjd över det , hade "BARA " gått upp 14 kg denna graviditeten. Barnmorskan som hette Åsa var jätte trevlig hon undersökte mig och jag var öppen 6 cm, skönt tyckte jag att vi kom in i god tid. Fick direkt komma in på ett förlossningsrum, Åsa lämnade över till en annan bm kl 7.00 eftersom hon gick av sitt pass då. Fick en annan som hette Yvonne. Blev kopplad till en ctg, hjärtljuden var bra..Yvonne frågade vad jag hade för önskemål under förlossningen, de ända önskemålen jag hade var att jag ville föda knästående i sängen och helst slippa bedövning. Värkarna fortsatte och blev allt starkare, jag bad om att bli undersökt igen. kl 08.30 fortfarande 6 cm. Jag hade pauser mellan värkarna vilket var otroligt skönt (det hade jag inte med Mike )Kl 9.15 kommer en ny bm in som ska ha mig Yvonne hade lämnat över, den nya hette Maria , jag ville nu börja med lustgasen , värkarna var tätare oh jag ville att Maria skulle kolla om det hänt nåt mer , kl 9.30 fortfarande 6 cm . Jag säger att nu får du ta hål på hinnorna så det går lite mer framåt, hon ville vänta ett tag till men det ville INTE jag, hon går med på att ta hål på hinnorna och samtidigt sätta en skalpelekrod. Kl 10.00 kommer Maria in igen för att ta hål på hinnorna, ut rinner mekonium färgat fostervatten, jag blir rädd över detta men Maria försäkrar mig om att det var lätt mekoniumfärgat och bebisen mår bra , Värkarna blir genast mer intensiva och kommer mycket tätare, nu var det inte roligt längre !!. Jag ringer på klockan och säger att jag vill ha bedövning NU!! Okej , säger Maria och tycker att jag ska undersökas igen Klockan var nu 10.23, jag var fortfarande öppen 6 cm men huvudet har kommit längre ner och kanterna var väldigt mjuka sa hon,.Hon går mot dörren för att gå ut och ringa på en narkosläkare för att lägga en bedövning, när hon nästan är framme vid dörren så skriker jag att jag har krystvärkar , jag bara vrålar och känner hur barnet är på väg att födas, Maria säger att det kan inte vara möjligt , du är bara öppen 6 cm, hon hinner inte längre än att ta på sig handskar så är barnets huvud ute, hon får lite panik och ber att Ronny ska larma , inspringandes kommer en till barnmorska och då har Kellie redan fötts o ligger på mitt bröst kl 10.28 var hon född ,jag födde henne halv sittande i sängen , jag hann aldrig upp o ställa mig på knä som jag ville men det gick ju så fort. Barnmorskan vart lite chockad att jag fick krystvärkar när jag bara var öppen 6 cm, jag krystade i ca 2-3 minuter. Detta var nog min bästa förlossning /

2 kommentarer:

Anonym sa...

hejsan ooo gu va skoj de va o läsa om din förlossning ja bara älskar detaljerade förlossningar då jag sj har fött 4st o har en i magen nu. De som va mest skoj o läsa va att de finns fler som jag hehe...ja kom in me min fjärde o bara va öppen 2cm me krystvärkar från oregelbundna värkar från inskrivningen te min pojk va född tog de bara 29min så på 10min hade ja tydligen öppnat mig från 2-10ca helsjukt...jätte skoj o höra andras förlossningar alltså. Har alla dina gått fort? Mina ca 5½ tin, 4, 13min, 29min, så ska bli spännande o se me denna femte te hösten.. Mvh Marie (Messy) på FL

beckah sa...

Var tvungen att komma och läsa :-D men JÖSSES vilket avslut :-O snacka om räserfart det sista!